Batá |
|
bicí hudební nástroj používaný především na Kubě - jde o posvátný buben ve tvaru přesýpacích hodin se dvěmi hlavami, jenž pochází od příslušníků kmene Yoruba z Nigerie.
|
Bolero |
|
afrolatinský baladický žánr charakteristický svým pomalým tempem a ve většině případů i romantickým lyrickým obsahem.
|
Bomba |
|
1. Lidový hudební styl pocházející z Puerto Rica s převládajícím africkým vlivem. 2. Velký buben válcovitého tvaru podobný kubánské tumbadoře (conga), avšak o něco menší, jenž je používán k interpretaci hudebního stylu bomba.
|
Bongos |
|
bicí hudební nástroj - pár malých bubnů s jednou hlavou, které hudebník drží při hře většinou mezi koleny a hraje na ně prsty. Tradičně jsou používány hudebními skupinami changui k interpretaci sonu. Původně byly potahovány kozí kůží, dnes jsou vyráběny ze sklolaminátu nebo dřeva.Menší bubínek se nazývá macho a větší hembra.
|
Caja vallenata |
|
- kolumbijský bicí hudební nástroj - bubínek držený při hře v ruce bývá používán v orchestrech znaných "vallenato".
|
Campana ( jinak také cowbell nebo cancerro ) |
|
jde o velký zvon (kravský), který hudebník drží v ruce a hraje na něj dřevěnou tyčkou.
|
Clave |
|
dvou taktový rytmus skládající se z pěti not, jenž je základem mnoha afrokubánských, antilských a brazilských hudebních žánrů a je považován za klíč k identitě, kořenům a duši této hudby.
Je jakýmsi základním organizačním principem, klíčem k harmonickému uspořádání všech jednotlivých částí skladby. Lze jej označit za vůdčího činitele určujícího právě salsu. Je možné pojmenovat čtyři obvyklé rytmy clave - rumba a son clave a jejich 6/8 (nebo také afro) variace.
|
Claves |
|
hudební nástroj - pár tyček z tvrdého dřeva válcovitého tvaru, které se používají k zahrání rytmu clave, větší z nich je hembra, menší macho.
|
Columbia |
|
jeden ze tří druhů rumby hraný v 6/8, jeho písně jsou kombinací španělského a
afrického textu. Tradičně je tancován pouze muži, kteří se v tomto tanci často vzájemně vyzývají.
Používané nástroje jsou - tumbadora (congo), guataca nebo campana a clave, někdy také shekerés a bombo ( buben typický pro rumbu a ostatní lidové tance ).
|
Conga |
|
1. Je to nejdůležitější buben v latinské hudbě. Jedná se o kubánský buben odvozený od konžského bubnu "Makuta", jenž je vyráběn vydlabáním části kmene a jeho potažením hovězí úsní. V současnosti jsou conga vyráběna ve velkovýrobnách ze dřeva nebo sklolaminátu. Kompletní sada od conga odvozená zahrnuje tři bubny - quinto,conga a tumba.
2. Středně velký buben ze sady conga o průměru 30 cm.
|
Contradanza |
|
v pravém slova smyslu se jedná o "venkovský tanec" (country). Tento kubánský taneční a hudební styl 18.století byl do velké míry ovlivněn Evropou a stal se předchůdcem danzy
(19.století)a danzy habanery, přímého předka danzónu.
|
Corneta china/trompeta china |
|
čínská trumpeta dříve používaná během karnevalů hudebními skupinami hrajícími na conga ("Carnaval Comparsas") a první bassový nástroj, který byl přidán k Sextetu ( sexteto je kapela hrající son, jež se vyvinula ze skupiny s názvem "Changui", skládá se z tres, kontrabasu, kytary, bongos, maracas a clave, nejvýznamější bylo "Sexteto Habanero" založené roku 1920 ), což mělo za následek vznik Septeta ( nejuznávanější bylo "Septeto Nacional de Ignacio Piňiero" založené v roce 1927 ).
|
Cumbia |
|
taneční rytmus původem z Kolumbie - jde o nejpopulárnější taneční styl v Kolumbii, který byl následně rozšířen po celé Latinské Americe.
|
Danzon |
|
kubánský hudební styl a tanec odvozený od contradanzy, danzy, danzy habanery a interpretovaný orchestry zvanými "Charanga". Tradičně jej nalézáme v takzvané ABAC formě ( A-Paseo = úvod, B- zvuk flétny, A- opakování Pasea, C- strunné trio ). Později byla tato forma doplněna o část D nazývanou "nuevo ritmo"( španělsky : nový rytmus ) a byla tak vytvořena ABACD forma. Tato část sjednocovala prvky kubánského sonu a právě vzniklého mamba a později se rozvinula v nový tanec nazývaný cha-cha-chá.
|
Guaguanco |
|
jeden ze stylů rumby ve středně rychlém až rychlém tempu tradičně tancovaný párem ( mužem a ženou ) znázorňujícím sexuální dobývání ženy mužem pomocí výpadů nazývaných "vacunáo". Nástroji používanými v tomto tanci jsou tumbadoras nebo cajones spolu s clave, palitos, bombo, a shekerés.
|
Guajira |
|
1.kubánský hudební styl a rytmus obsahující prvky ze španělského canciónu a kubánského sonu, který pochází od "campesinos" a spojuje tři někdy dvě kytary, klavír a bicí nástroj. Jde o jakousi paralelu s americkým blues. Texty písní mají často smutný, toužebný nebo nostalgický nádech a vyjadřují těžkosti života v chudobě.
2.slangový výraz pro kubánskou vesničanku.
|
Guajiro |
|
slangový výraz pro kubánského rolníka. V souvislosti s tím je vesnický folk znám jako guajiros.
|
Guaracha |
|
raná forma pouliční vesnické hudby se satirickými texty písní v rytmickém stylu sonu.
|
Guiro |
|
bicí hudební nástroj původem z Dominikánské Republiky typický pro tanec zvaný merengue byl rozšířen po celé Latinské Americe. Je vyráběn vydlabáním vysušené tykve, do jejíhož povrchu jsou vyryté drážky ve tvaru hřbetu. Zvuk je produkován pomocí škrabky přejíždějící po těchto drážkách.
|
Guícharo |
|
bicí hudební nástroj podobný guiru, ale celkově menší a se slabšími drážkami.
|
Hembra |
|
větší z bubnů bongo.
|
Macho |
|
menší z bubnů bongo.
|
Maracas |
|
hudební nástroj řadící se mezi bicí, na nějž je hráno v páru ( na dvě současně ). Jedná se o jakýsi shaker (chrastítko ) vyrobený z tykve, kokosového ořechu, dřeva nebo surové kůže a naplněný fazolemi. Je používaný po celé Americe a také v Africe.
|
Palitos |
|
dvě hůlky používané ke hře na buben v rumbě. Jinými termíny jsou guagua, cascara a catá.
|
Plena |
|
lidový hudební styl původem z Puerto Rica hraný na pandeteras ( jméno pro tambouriny bez rolniček ). Text písní často pojednává o sociálních a politických otázkách kritickou či satirickou formou.
|
Quinto |
|
nejmenší z bubnů congo o průměru 28 cm s nejvyšší výškou tónu a nejjasnějším zvukem. Jeho role je improvizační a často má sólový charakter.
|
Shekeré ( také chekere ) |
|
tykev ( dýně ) naplněná fazolemi používaná jako bicí hudební nástroj.
|
Son |
|
kubánský hudební a taneční styl , jehož počátky najdeme v druhé polovině 19.století ve východní provincii zvané Orient ( oblast kolem Santiaga de Cuba ). Slučuje prvky stylu nazývaného canción s africkými rytmy a bicími nástroji. Na počátku byl interpretován prostřednictvím "campesinos" a dále rozvíjen skupinami Changui. Stal se základem a páteří pro dnešní salsu.
|
Son montuno |
|
kubánský tanec, který se od tradičního sonu liší tím, že začíná na takzvanou část "coro" a tudíž v něm nenajdeme "largo" ani "verse" (verš) např. "Castellano Que Bueno Baila Usted" začíná právě na "Castellano…" po němž nastupuje improvizace a poté se znovu opakuje coro "Castellano...". Podle muzikologa Andrese Alena a jeho bratra Olava veršovaná část ukazuje na vliv evropské hudby svou uzavřenou, těsnou podobou, v části nazývané "coro/soneo" si zase můžeme všimnout afrického vlivu vyznačujícího se svým otevřeným, přístupným charakterem.
|
Tambora |
|
bicí hudební nástroj pocházející z Dominikánské Republiky je charakteristický pro tanec nazývaný merengue. Jedná se o buben s dvěmi hlavami válcovitého tvaru, ne nějž se hraje tak, že jednu hlavu a dřevěný plášť bubnu rozezníváme hůlkami a rukou hrajeme na opačnou stranu.
|
Timbales |
|
jde o pár bubnů připevněných na stojanu, jejichž průměr je měřen od 13" do 15" a jsou slučovány do párů následovně 13" a 14" nebo 14" a 15". Zprvu byly používány výhradně "charangami"(hudební skupina vzniklá na počátku 20.století hrající danzón, danzonete a později i cha-cha-chá), která se ve čtyřicátých letech stala součástí latinského orchestru. V současnosti standardní sada timbales zahrnuje i campanas (kravské zvony-cowbells), činely a "woodblock". Timbales jsou přímým následovníkem evropských tympan. Větší z obou bubnů je nazýván hembra a menší macho.
|
Tres |
|
takto označujeme kubánskou kytaru, která je menší odvozeninou kytary španělské. Je to klíčový hudební nástroj v changu a sonu obsahující tři páry strun, popřípadě tři sady po třech strunách.
|
Tumba - (někdy také salidor) |
|
jedná se o největší z bubnů congo sady s nejhlubším zvukem o průměru 31,75 cm.
|
Tumbadora |
|
kubánský výraz pro congo.
|
Tumbaó |
|
neustále se opakující rytmické schéma hrané na tumbadoras respektive conga můžeme najít v mnoha tancích např.son, son montuno, guaracha, mambo atd.
|
Vallenato |
|
jedná se o hudební styl a tanec pocházející z Kolumbie.Vallenato se vztahuje spíše k celkové hudební kompozici než k určitému rytmu. Tradiční vallenatská skupina se skládá z akordeónu, škrabky nazývané "guacharaca" a bubnu drženého v ruce s názvem "caja vallenata".
|
Yambú |
|
druh rumby tradičně hraný na "cajones" pomalého až středně rychlého tempa, který je tancován párem (mužem a ženou), ale narozdíl od rumby guaguanco pro něj nejsou typické výpady "vacuáno".
|